Spodaj napisane informacije so primerne za vozila BMW serije 3 E36 ter E46.
Za E36 compact in Z3 te informacije ne veljajo v celoti, ker imajo zadnji del podvozja od E30 modela.

Prvo vprašanje je kaj vse lahko nastavimo na svojem vozilu.
V originalu lahko nastavljamo sprednje in zadnje stekanje koles ter zadnji previs.

Nastavitve podvozja lahko nastavite na tovarniške nastavitve, ampak vam odstvetujem takšne nastavitve ker so za dinamično vožnjo tako rekoč grozne.
V navodilih piše, da se mora pri nastavljanju geometrije podvozja uporabiti uteži na raznih mestih v avtomobilu. To načeloma ni potrebno, saj ko se vozite pod hudimi obremenitvami nimate nobene odvečne teže v avtu, sploh pa ne na zadnjih sedežih. Za optimalne nastavitve je priporočena simulacija z utežmi na mestu voznika - najboljše bo, da se med nastavljanjem kar sami vsedete v avto, tako najboljše nastavite geometrijo podvozja.
opticna-nastavitev-podvozja.jpg


Tudi pri novem vozilu E36 M3, so nastavitve podvozja, nočem napisat napačne, ampak lahko bi bile boljše glede na performanse. Zdaj bo kdo pomislil, da nabijam v prazno in da ima M3 dobro lego na cesti itd.. ja res je, ampak zakaj pišem, da nastavitve niso dovolj dobre? Iz preprostega razloga, BMW tovarna je nastavila podvozje na takšne nastavitve, da se pnevmatike nebi prehitro obrabile in predvsem zaradi varnosti ter zakona. Zakaj zaradi zakona, nebom zdaj o tem pisal ker nima smisla.

Torej, kakšne nastavitve so najboljše oz. najprimernejše za naše vozilo?
Za cestno uporabo:
Spredaj
Previs: -2 do -2.5° (na kolo)
Stekanje: 0.10 (0.10 do 0.20 in je primerno za večinoma avtocestno uporabo)

Zadaj
Previs: -1.5 do -2° (na kolo)
Stekanje: 0.20 in


Sedaj je pa vprašanje, če lahko dobimo takšne nastavitve podvozja z originalnimi deli na vozilu. Seveda je odgovor ne. Brez predelave podvozja je nemogoče dobiti takšne nastavitve podvozja. Pod predelave štejem nižje vzmeti z tršimi amortizerji in možnost nastavljanja sprednjega previsa koles itd..
Marsikdo se vpraša, zakaj sploh potrebujem sprednje nastavljanje sprednjega previsa. Odgovor je za nekatere preprost, za druge precej zakompliciran.
Da poenostavim. Tovarniške nastavitve so narejene tako, da imajo zadnja kolesa več oprijema kot sprednja. Zato kadar vozite na ovinkasti cesti na limitu (cviljenje in skakanje gum), je velika verjetnost, da prej spredaj izgubite oprijem z cestiščem kot pa z zadnjim delom vozila, to poimenujemo podkrmarjenje - understeer. Seveda je to bolj varno kot če vam odnese zadnji konec avtomobila, to imenujemo prekrmarjenje - oversteer.
Zakaj bi sedaj spreminjali nastavitve podvozja in s tem tvegali z varnostjo na cesti? Zato ker sprednji kolesi veliko prej izgubita oprijem in zaradi tega se odrekate sposobnost boljše ter hitrejše vožnje skozi ovinke.

Kako izboljšati spredji previs in koliko te stvari stanejo?
Na voljo imamo 3 opcije.

Prva opcija je najcenejša ampak je tudi najmanj učinkovita.
- Podlaganje podložk med amortizer in pesto kolesa. Ta predelava stane cca. 5€ za obe strani.
Sprememba previsa z podlaganjem podložk:
0.5° - 1.16mm
1.0° - 2.63mm --> do te debeline podložke nam še ni treba menjavati vijakov, kar je več od te debeline, moramo vijake zamenjati za daljše!!
1.5° - 4.00mm
2.0° - 5.44mm
podložke.jpg
IMG_3592m.jpg


Druga opcija je menjava zgornjih ležajev amortizerja oz. vpetja amortizerja za M3 vpetje.
- cena je nekje 40€ po komadu, odvisno od proizvajalca (s tem vpetjem pa nemoremo poljubno nastavljat previsa koles)
Vpetje m3.jpg
Vpetje amortizerja.jpg


Tretja, najboljša opcija pa je menjava vpetja amortizerja za nastavljive tako imenovane camber plate oz. nastavljivo vpetje amortizerja.
- Cena je zopet odvisna od proizvajalca, gibljejo se od 60€ do 400€.
S tem vpetjem lahko previs nastavljamo poljubno, od 0° do cca -4° na vsaki strani.
camberplates.jpg
camber plate.jpg


Za še varno cestno uporabo je priporočljiva nastavitev previsa do -3°.
Jaz imam na svojem vozilu spredaj -4° in zadaj -2°, zadaj ga bom še malo povečal v minus.
Pri marsikomu se zadaj neda več nastavljati previsa zaradi prisotne rje. Največkrat se lastniki teh vozil odločijo za nakup camber rok.
driftworks_rear_camber_arms_bmw.jpg


Kar bom sedaj napisal se bo marsikomu zdelo zelo smešno in nelogično, ampak vseeno.
Negativni previs načeloma ne uničuje pnevmatik, ampak jih uničuje stekanje. Če je stekanje nastavljeno na 0.0 in previs v minus, guma teče naravnost, nič jo ne obremenjuje itd. torej se ne obrablja prekomerno.
Kadar pa je stekanje nastavljeno na ven ali noter, pa na gumo delujejo druge sile in guma vleče v svojo smer, avto pa se vozi v svojo, takrat se guma največ segreva in obrablja. Ima nek smisel ne?
toe.png




Zdaj pa se bo kdo vprašal, zakaj imam na skoraj novem avtu pobrane notranje robove pnevmatik. Kot sem že omenil, tovarniške nastavitve so nastavljene tako, da so čimbolj varne za neizkušenega voznika. Zato stekanje nastavijo na noter in tako se guma hitreje obrablja ker se kotali v notranjost vozila, vozilo pa se pelje naravnost. Ker pa imate poleg vsega tega še negativen previs kolesa, se najprej obrabijo notranji roboti in tako naprej.
toe2.jpg
Da še malo napišem kako previs deluje na avtomobilu in na cesti.
different-camber-angles_Y54-0.gif

Kadar imate previs nastavljen na 0° imate največ oprijema z cestiščem kadar se vozite naravnost, posledično imate največ trenja pri zaviranju in vozilo se hitreje ustavi.
Ob 0° previsa pa v zavoju izgubimo del oprijema pnevmatike z cestiščem ker se avto v zavoju nagne na zunanjo stran in sila vozila zvija pnevmatiko navznoter, torej smo v ovinku manj stabilni, tako kot pri pospeševanju kot pri zaviranju.
pressure-of-the-tyre-on-the-road _6ZE-0.gif


Pri negativnem previsu pa imamo manjši oprijem kadar se vozimo naravnost in s tem daljšo zavorno pot kot pri 0° previsa, ampak pridobimo pa več oprijema v zavoju kjer se vozilo nagne na zunanjo stran in tako se negativno postavljeno kolo sedaj izravna z cestiščem ter pridobi na oprijemu, zato lahko zavoj odpeljemo bolj dinamično.
negative-camber_E2T-0.gif


Spodaj je napisanih še nekaj nastavitev:
1. Nastavitve za uporabo na progi
Spredaj
Previs: -3.5° do -4° (na kolo)
Stekanje: 0

Zadaj
Previs: -1.8° do -2.2° (na kolo)
Stekanje: 0 - 0.10 in


2. Nastavitve za autokross
Spredaj
Previs: -3.5° (na kolo)
Stekanje: 0.10 - 0.20 out

Zadaj
Previs: -2° do -2.5° (na kolo)
Stekanje: 0.20 in


Upam, da sem komu pomagal pri nastavitvi geometrije podvozja. Za kakršnakoli vprašanja mi lahko napišete pod kometar ali pa v zasebno spodočilo.